Als #travelblogger Coast 2 Coast

Coast 2 Coast.

Als #travelblogger op reis voor P&O Ferries. In 9 dagen naar Hull, Leeds, Manchester en Liverpool.

Ik zit in de schaduw op een bankje in Amsterdam. Het Vondelpark om precies te zijn. Het is namiddag en de temperatuur is nog niet echt zomerready.  Ik tover mijn Macbook tevoorschijn en begin te werken aan mijn eerste #travelblog, iets waar ik lang naar uit heb gekeken. Niet meer reizen als militair naar één of ander bospenseel, maar 4 Engelse steden bezoeken en in kaart brengen    waarom dit dé plekken zijn voor mensen van mijn leeftijdscategorie.

P&O Ferries Rotterdam-Hull

Ik ben onderweg naar de terminal in Europoort. Ik voel me licht gespannen en een beetje zenuwachtig. Het lijkt op het gevoel dat ik als tiener weleens had op een dag voor een belangrijk examen. Dit onbestemde gevoel komt niet helemaal uit de lucht vallen. Vandaag heb ik ook een  soort “examen” op de planning staan: Travelbloggen over een Coast 2 Coast trip.  Ik ben wel eens eerder in Engeland geweest, maar nog nooit in deze 4 steden.

Wanneer ik op reis ga probeer ik de voorpret van de geplande hoogtepunten altijd te maximaliseren. Ik heb de vorige avond dan ook de website ( P&O Ferries ) bekeken en veel gelezen over de boottrip en over deze prachtige steden.

Na het inchecken en de spullen droppen in onze grote kamer zijn we de boot gaan verkennen. Het imago dat er alleen 60-plussers en vrachtwagenchauffeurs rondlopen is inderdaad waar. Maar het feit dat je naar de bioscoop kan, winkels hebt, heel goed kan eten en een prima bed hebt waar je uitgerust de volgende dag in wakker kan worden, maakt het voor een groep vrienden zeer interessant om op deze manier een reis te boeken.

Als eerste zouden we 2 dagen in Hull zijn, een culturele stad. Het is een belangrijke haven en heeft vele mooie bezienswaardigheden goede restaurants en gezellige bars. We sliepen hier in het Hideout Hotel. Ideale appartementen met een code als toegang en als je niet elke avond uit eten wilt, dan kan je gebruik maken van het keukentje in je appartement.

Naast het hotel zit een koffietentje BeCoffee UK. Dit is een fijn ten tje met vegan hapjes en goede koffie waar je mooi kunt zitten om je trip uit te stippelen.

Na een lekkere cappuccino met soy milk zijn we 2 uur op pad gegaan met Paul Scofield, een man die al 30 jaar lang rondleidingen geeft, alles weet over de stad en zelfs voor vrienden groepen een kroegentocht organiseert.

Na deze rondleiding zijn we een maaltijd gaan nuttigen bij Tapasya, een Indische restaurant waar je gelukkig ook vegan kunt eten.

Eén van de bezienswaardigheden van Hull is “THE DEEP”. Dit is een mooi aquarium waar veel te bewonderen is. Van Nemo tot pinguïns en van haaien tot  roggen, er valt voor iedereen wel iets te beleven.

Lang konden we helaas niet genieten van deze havenstad, want we werden verwacht op het station om met de TransPennine Express naar Leeds te gaan. Voor deze trip kun je het beste een Cultural Rover Ticket halen. Je kunt binnen 8 dagen 4 keer reizen met deze fantastische trein.  De trein is ruim (voor bagage) en zeer comfortabel.

We zijn aangekomen in Leeds, een heerlijke stad met enorm veel shopmogelijkheden. Een ideale stad voor mensen die willen shoppen, stappen en musea willen bezoeken op het gebied van kunst. We werden opgewacht door Camilla van “Visit Leeds” voor een tour door de stad..

De rondleiding begint zonnig, wat hier een zeldzaam weertype blijkt te zijn . Onze tourguide liet echt de mooiste delen van Leeds zien. Van oude historische gebouwen tot prachtige nieuwe shoppingmalls. In Nederland zie je nog wel eens winkels leeg staan, maar in Leeds zijn deze gewoon gevuld.

In de middag zijn we zelf verschillende musea en winkels gaan bekijken en ook werd ik als vegan uitgenodigd om te komen lunchen bij HUMPIT, een lunch plek met heerlijke authentieke hummus.

’s Avonds werden we verwacht in EAST 59, een prachtige  cocktailbar met heerlijke drankjes. Het is echt een aanrader om hier een drankje te doen.

Hierna werden we verwacht in ISSHO, een sushirestaurant naast de EAST 50 in The Victoria Gate.

Hier hebben ze echt vers gemaakte sushi en ook hier een speciaal VEGAN menu.  Dit was zo lekker dat ik nauwelijkd kon stoppen met eten.
De avond zijn we geëindigd in het bruisende stapleven van Leeds. Leeds is een echte studentenstad, dus vanaf woensdag tot en met zondag zijn er veel activiteiten en wordt er altijd wel iets georganiseerd. Het was zeer gezellig en de prijzen waren zeer goed te doen. (5 euro voor een Bacardi-Cola).

Omdat we pas om 6 uur terug waren op de kamer, konden we na korte douche nog maar een kleine 45 min slapen want er wachtte een heerlijk ontbijt in ons prachtige hotel Raddison Blu. Een hotel met grote  kamers en hele fijne bedden…

Vanuit Leeds reizen we een stukje door naar Manchester. Het plan was om een rondleiding te krijgen in de stad. We waren echter niet op tijd en hebben deze dus moeten missen . Gelukkig stond Tori van Visit Manchester ons op te wachten en heeft ze alsnog de tour met ons gedaan.

Na onze lunch-break kwam eindelijk de droom van Jordi uit:  Een rondleiding bij de voetbalclub Manchester United.  Het was prachtig weer en na een zeer informatieve en indrukwekkende tour door het stadion was het tijd voor ons om terug te gaan naar het hotel.

Het hotel waar we sliepen heet The Principal en is een cultuur erfgoed . Dit hotel is centraal gelegen en heeft prachtige kamers en ook een mooie fitnessruimte.

Manchester is een stad die qua  gebouwen, winkels en straten enigszins lijkt op New York. Je kan hier dus verassend goed je zelf uitleven met shoppen, eten en uitgaan, maar er zijn ook veel bezienswaardigheden zoals; art centres, theaters en musicals. Manchester je hebt mij verrast.

De volgende dag zijn de weergoden gelukkig weer goed gemutst en maken we een mooie wandeling door de binnenstad van Manchester. Ook doen we een Axe Throwing. Dit is zeker een “must-do” als je als groep gaat. Kleine viking bijlen in een bord gooien en proberen om zoveel mogelijk punten te behalen. Klinkt misschien makkelijk, maar het is nog best een pittig spel, haha.

In de namiddag reizen we naar de laatste stad van deze trip, Liverpool. Omdat we erachter komen dat de dagen te snel gaan en we nooit alles kunnen zien besluiten we om in Liverpool (de stad van de muziek) echt te gaan genieten.

Na een heerlijke nacht slapen in Hope Street Hotel  zijn we naar British Music Experience gegaan, een mooi museum over de “history of music” van Engeland waar nog even kunnen dansen op de dansmove van vroeger en instrumenten bespelen van bekende  muzikanten.

Hierna zijn we doorgewandeld naar Albert Dock, een mooie locatie voor fotoshoots en #travelbogger content.

Naast deze haven ligt het winkelcentrum van Liverpool, met veel verschillende winkels van A-merken tot leuke boetiekjes.

Het leuke aan Liverpool is dat ze veel wisky bars hebben. Dus ook ik kon het niet laten om de local whisky te proberen. En omdat ik niet uit de regio kwam kreeg ik een glas water erbij  om het te verdunnen.

Een aanrader om te gaan eten is MOWGLI, een Indiaas street food restaurant. Erg lekker, en ja, ook weer lekker vegan eten!

Wanneer we vertrekken uit Liverpool voel ik me lichter. De schoonheden , de vriendelijke mensen, de goede  smaak en de cultuur van deze 4 steden hebben mij een rijker mens gemaakt.

“ Wat was het hoogtepunt? , “ Wat heeft de meeste indruk gemaakt?”  Het zijn vragen die mensen mij nu stellen. Ik vind het lastige vragen. Want hoe vergelijk je een havenstad met een muziekstad?  Dat is geen appels en peren vergelijken, maar chocolademousse met tofu.

De belangrijkste graadmeter als het gaat om hoogtepunten is voor mezelf altijd of ik me gelukkig voel. Heel subjectief dus. Ik heb mij deze reis enorm gelukkig gevoeld. Zeker omdat ik 4 nieuwe steden heb ontdekt en ik mij nu min of meer officieel een #travelblogger mag noemen.

P&O Ferries bedankt voor deze mogelijkheid en de waanzinnig goede service.  Bijl PR bedankt voor jullie aansturing en service.

And to all the Visit Points of Hull, Leeds, Manchester and Liverpool: Thanks for the great schedule, beautiful hotels and delicious restaurants. I will see you next time.

Ben jij geïnteresseerd in deze prachtige reis? kijk dan snel op P&O Ferries